De dalende vergoeding van het Rijk, terwijl reizigersaantallen in het openbaar vervoer juist stijgen, vraagt om actie. Dat zeggen vervoersorganisaties GVB, RET en HTM in reactie op het gisteren verschenen rapport van het Kennisinstituut Mobiliteit. Hieruit komt naar voren dat de zogeheten Brede Doeluitkering (BDU), waar de stadsvervoerders geld uit krijgen voor beheer, onderhoud, exploitatie en uitbreiding, tussen 2008 en 2021 is gedaald met 15 procent.
Terwijl de bijdrage daalde, steeg het aantal reizigers met tientallen procenten, aldus de organisaties, "wat grote druk zet op onze bedrijven en de ambitie om het ov in grootstedelijk gebied een impuls te geven". De vervoersbedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam benadrukken ook dat er nog geen regeling is voor de coronasteun na september 2022. Volgens hen zijn zowel over de uitkering als de coronasteun op korte termijn afspraken nodig "om duidelijkheid te kunnen bieden over onze dienstregeling na september". Duidelijke afspraken zouden ook voor de komende jaren nodig zijn.
Door: ANP